RSS
i'm the producer, director, main actress, and the laziest scriptwriter of this blog... ENJOY XD

aku ponteng pose

bila tibe bulan pose, banyak lah dugaan nyer..banyak juga cabaran nyer...banyak gak pahala nyer...

dugaan besar mase nak tahan nafsu makan....perut asyik lapar...cacing dalam perut turut berpuase..duk buat demontrasi jalanan dalam perut ni~ slogan "kami lapar" dan "kenapa kami kene puase juga?" dijadikan laungan...sah, tu sebab perut aku berbunyi~...

tapi tu dulu, dugaan paling besar mase 1st nak puase...mase skolah rendah..tadika, mungkin..
dulu mase hari 1st pose, arwah nenek and tok ayah dah encourage suh pose penuh...kami, iye nenek..iye tok ayah...tu hanya janji palsu...mase kul 12 tgh hari, along and adik aku (nuar) duk bising...nenek lapo..nenek lapo..last2, diorang dapat permission buke pose...aku and kakak aku terase nak join skali...tapi mak kate "jangan ngada2"...kejadah..mentang-mentang nuar cucu kesayangn~ :p..

dulu mase nak curi-curi makan...duk pergi dapur senyap-senyap..geng biase, aku, ain and nuar...duk beratur depan peti ais..minum air..bila arwah nenek bising, "ko buat ape kat dapur tu?..minum air?"...kami jawab dengan rase tak bersalah "mane ade nek"..confirm dah minum~...

dulu kawan2 duk kate 'ko buat2 terlupa, nanti tak batal pose" ish3...ni ajaran sape le ni...ade satu kes..
aku duk jalan-jalan kat luar...gi tengok pokok jambu dah berbuah..cantik, ade yang dah masak..ape lagi..tanpa rase segan silu, duk petik and makan...jiran aku lalu..tengok aku pelik..baru teringat bula pose..tapi....aku sambung makan..tetibe, nenek aku sergah "ecah, kan pose ni!!"..aisey, duk sembur kuar jambu-jambu tu...buat-buat terlupe, padahal dah ingat hari pose....mase duk buke pose, arwah nenek kate "dak ecah makan jambu tadi, tapi tak apa...dia tak ingat"...aku duk senyap, arwah tok ayah percaye...sampai skang rase bersalah lagi..duk tipu bulan pose ..=.=..

bulan pose juge bulan yang banyak kuih...pergi mane-mane semua jual kuih...tapi, kitrng tak beli pon..sebab arwah nenek suke buat kuih...ade satu hari tu, arwah nenek buat kuih bom..berbentuk bulat, luar ade bijan, berisi kacang..buat sedikit je..tapi sebab besar....tak habis..ade tinggal banyak lagi..arwah nenek kate "ko tak makan habis kuih ni, esok nenek tak buat lagi kuih"...terpaksa makan sebab habis..ambik sorang sebiji..tinggal ade beberape biji lagi...kitrng tak larat makan..arwh nenek kate "eca, abiskan semua!"......asal aku..asal aku?..sampai sekarang tak tahu kenapa aku sorang je kene habiskan..ke sebab aku kuat makan~ ..maybe .....

tu antara kenangan yang aku ingat lagi.....sekarang dugaan lain...dugaan nak pastikan adik aku pose...dugaan...dugaaannnnn~...



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

chanz said...

ntah camna aku belajar puasa ntah dulu. rasanya aku ni budak baik puasa penuh. tapi disebabkan pengaruh kawan2 sekolah, pergi beli aiskrim lepas habis sekolah. dah sekali try, of cos esok buat lagi.

unanswerable sunset said...

sanji: hahaha..ye2 je bdk baik..tapi dr muke ko, meme baik pon..:)... cett, beli ice cream, aku xbrani g kedai..sbb nnt diorg kate aku xpose..hahahhaah

Post a Comment