RSS
i'm the producer, director, main actress, and the laziest scriptwriter of this blog... ENJOY XD

kuih buah melake


ari ari melepakkan diri sblm next exam...masak bubur ayam ngan family usm aku n melepak smpi kul 12 lbh..sbb bosan sngt..aku pon tpon la akak aku...then,t'peranjat kuar suare mak aku...huuhu..nsb bek xde sakit jantung.klo de,korang kene la wat CPR kat aku....ade kaitan ke?..em,xde...

dialog aku n mak aku:
tetibe....
mak:arrrr...nak ape?
aku:t'kejut...mak ke?mane ain?
mak:dak ain men tenet 2...
eca,ko tau..botak tau buat kuih buah melake
aku:serius ke?mane dia tau?mak buat ke?.....*curious*
mak:mak x buat..dia ckp ngan mak td..mase balik skola...tgk ckgu dia buat..balik trs cakap ngan mak....
aku:ye2 je botak 2..ntah2 salah
akak:eca,botak tau buat kuih melake
aku:mak cakap td...btl ke?ko tanye da botak 2?
akak:btl la..aku tanye semua btl..dia tau je...

aku surrender n accept adikku tau wat kuih buah melake...adik yg b'umur 6 thn...*still x caye sbb aku x tau resepi*

so,ni resepi wat kuih ni..aku copy dr mane ntah..klo korang wat..sile bg aku ckit ye..cau..^^


Bahan-bahannya:

90 g tepung pulut
1 camca besar air pandan
pewarna hijau

Inti:

1 keping gula kerek (Melaka)
3 camca besar kelapa parut putih
garam halus
8 helai daun pisang ( 7.5cm x 7.5cm ) untuk dibuat kelongsong atau bakul.

CARA

1. Potong atau racikkan gula melaka.
2. Campurkan air pandan dan pewarna hijau dengan secukupnya ke dalam tepung pulut. Gaul rata untuk mendapatkan doh kental. Sediakan air rebusan.
3. Gelekkan doh menjadi sosej panjang dengan diameter 12 mm dan potong.
4. Bentukkan tiap-tiap keping menjadi bulat, bentukkan lubang dan masukkan inti di tengah. Tutup inti dan golekkan menjadi bulat semula.
5. Msukkan ke dalam air rebusan yang mula mendidih dan angkat apabila ia timbul di permukaan air.
6. Toskan dan golekkan dalam kelapa parut. Masukkan dalam kelongsong dan hidangkan.



ni la dia kuih buah melake utk org2 yg x kenal lg...kuih yg selalu aku makan mase kecik sbb arwah nenek ku suke buat kuih2 tradisional...hmmm...tibe2 t'rngt kenangan lama...hope,botak nanti ble buat kuih ni bagi aku makan..heeeee....^^

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment